Slik søker du om grensejustering

Søknad om grensejustering må fremjast skriftleg overfor kommunen. Søknaden må vera underteikna av alle som er eigarar eller som er tilkjent eigarrettar til dei berørte eigedommane.

Firmaattest av nyere dato må leggjast ved søknaden i dei tilfelle der søkjar er eit firma. Det skal kun være én søker/kontaktperson til saken.

Søknaden må innehalde:

Arealregnskap

Denne skal dokumentere at forhold for grensejustering er tilstede. Bruk evt. skjema for arealregnskap-grensejustering

Avtale om grensejustering

Der må skrives en egen avtale mellem partene i grensejusteringen.

Rekvisisjon veiledning samt link til rekvisisjonsskjema
Velg skjema for ikke søknadspliktig tiltak

Kart som viser det omsøkte

Legg ved et kart som viser dagens situasjon for eiendommen. Tegn inn ønsket ny grense på kartet. Kartet må vise eiendomsgrensene, alle bygninger på eiendommen, og avkjørsel/adkomster. Kartet må vise eiendommens gårdsnummer og bruksnummer.

Følgebrev

I følgebrevet skal du gi opplysninger om alle relevante forhold som du ikke får beskrevet i søknadsskjemaet, eller som ikke framgår av kartet.

• tomteutnyttelse for tomten som gir fra seg areal
  • størrelse på uteoppholdsareal for tomten som gir fra seg areal
  • om det er behov for forhåndsuttalelse fra andre kommunale etater/myndigheter, f.eks. jordlov. Dette må i så fall vedlegges søknaden.
  • søknad om dispensasjon, hvis tiltaket ikke er i samsvar med reguleringsplan eller lov. Les mer om generelle regler for dispensasjon (vær oppmerksom på at noe av denne informasjon kun gjelder for byggesøknader).