Lesja kommune sin næringspris 2023 går til Lesjaskog Møbler

Lesja formannskap vedtok i møte 30.11.2023 å tildele kommunen sin næringspris til Lesjaskog Møbler AS.

Lesja kommunes næringspris skal være en påskjønnelse til personer, bedrifter eller organisasjoner som har bidratt til å skaffe nye og varige arbeidsplasser til kommunen. Prisen kan også gis til noen som har ytt ekstraordinært bidrag til å trygge og videreutvikle eksisterende næringsvirksomhet. Ideer og prosjekter som kan videreutvikles til voksende og varig virksomhet kan også premieres.

De som får prisen skal på en fremtredende måte ha markert seg innen:

• Nyskaping
  • Modernisering
  • Profilering
  • Virkning på øvrig næringsliv
  • Involvering i lokalt utviklingsarbeid

Lesja formannskap la i sin behandling vekt på at Lesjaskog Møbler er en bedrift som er grunnlagt på Lesjaskog og som har kommet seg gjennom alle opp og nedturer i markedet. Bedrifta har hele tiden lagt vekt på god kvalitet bygd på tradisjoner.

Lesjaskog Møbler har i dag fire ansatte som leverer møbler til et marked som er villig til å betale for kvalitet og spesialtilpassa produkt. Bedrifta var grunnlagt av Olav Rundtom jr, kalt Bror i bygda, i 1985. Dagens daglig leder er Ole Jo Rundtom som er bror til grynderen. Ole Jo er største eier i bedrifta. To andre store eiere er grynderen sin sønn Oddbjørn Rundtom, samt  Kjell Ivar Bævrevoll. Ordfører Mariann Skotte sier at bedrifter som er stabile i kommunen over tid er viktig for kommunen, og at hun er glad for å kunne tildele prisen til folk som står på for å yte for å skape arbeidsplasser i kommunen.

Det var kommet inn 17 forslag til hvem som burde motta Næringsprisen for Lesja for 2023. Alle forslag var vel begrunna. Forslaga som var innkommet fordelte seg på 12 bedrifter eller personer.

Prisen består av et diplom og et tilskudd på kr 20.000. Prisutdelingen vil skje på et næringsarrangement i januar 2024.

Tidligere mottakere:

2019 Lesja Bulldozerlag AS