Hva skjer etter at du har levert søknaden?

Trinn 1 - Enkel gjennomgang av saken

Er det mangler i saken, blir rekvirenten/kontaktperson orienter om dette i form av et mangelbrev. Hvis ikke kommunen får tilsendt manglende dokumentasjon vil der fra og med mangelbrev nr. 2 bli oppkrevd et gebyr i henhold til kommunen sitt gebyrregulativ.

Hvis søknaden er komplet og forhold for grensejustering er tilstede blir søknaden godkjent.

Trinn 2 – Oppmålingsforretning (matrikkelloven)

Andre del av prosessen består av saksbehandling etter matrikkelloven. Denne inneholder blant annet oppmåling av nye grenser, en såkalt oppmålingsforretning. De nye eiendomsgrensene blir målt opp og vist på stedet / i terrenget. Partene blir varslet opp oppmålingsforretning og har derved mulighet for å være til stede og bekrefter de nye eiendomsgrensene.

Saksbehandlingsprosessen med oppmåling avsluttes med at endringene føres i matrikkelen og det sendes ut matrikkelbrev/relevant orientering som viser de nye grensene. Der er klagefrist på tre uker fra matrikkelbrev/orientering om matrikkelføring er mottatt av partene. Faktura for oppmålingen og matrikuleringen faktureres samtidig.

Tidspunkt for oppmålingsforretning avtales med rekvirent.

For utfyllende informasjon om selve oppmålingsforretningen se: Gjennomføring av oppmålingsforretning

Kommunens frister for behandling av saken

Frist for å behandle søknad etter matrikkelloven er 16 uker. Om vinteren kan ikke oppmålingsforretning gjennomføres på grunn av klimatiske forhold. Tidsfristene oppgitt over løper derfor ikke i perioden 1. november til 15. mai.

Hvis vi må etterspørre flere opplysninger i saken, tar vi kontakt med den som står oppført som søker/kontaktperson. Det skal kun være én søker/kontaktperson til saken.