Lesja kommune vant i lagmannsretten

Advokat Oddvar Møllerløkken og advokatfullmektig Aslak Undheim har bistått Lesja kommune i viktig prinsipiell sak om kommuners ansvar for overvann for eksisterende bebyggelse. Lesja kommune fikk fullt medhold.

Eidsivating lagmannsrett konkluderte enstemmig med at kravet fra hytteeier var foreldet, men at kommunen uansett ikke kan bebreides for at vanntilsig til lavereliggende terreng ved en fritidsbolig ikke ble ansett som et fareområde eller utgjorde et markant risikopunkt på 80 – og 90- tallet da reguleringsplan og byggetillatelse ble gitt for fritidsboligen i saken. Lagmannsretten bemerker særskilt at de fleste kommuner ikke hadde planverk for håndtering av overvann så tidlig som 1995 og kan da heller ikke se at kommunen kan bebreides for at overvannshåndtering ble overlatt til utbygger av området.

Per Dag Hole
Kommunedirektør