Boligdugnaden.no – offentlig veiledning til privatpersoner som skal leie ut

Illustrasjon. Nøkkel i døra - Klikk for stort bildeUtleiebolig pixabay.com

For å gjøre det enklere for privatpersoner å leie ut bolig, er nettsiden boligdugnaden.no opprettet. Nettsiden er utviklet i et samarbeid mellom Direktoratet for byggkvalitet (DiBK), Husleietvistutvalget (HTU) og Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD). Boligdugnaden skal bidra til flere utleieboliger.

Krigen i Ukraina gjør at det kommer mange flyktninger til Norge. Det store behovet for leieboliger rammer ikke bare flyktningene, men også studenter og andre som ønsker seg inn på leiemarkedet. I mange kommuner er utleiemarkedet i ferd med å bli svært utfordrende, med færre tilgjengelige leieboliger enn tidligere. Målet med Boligdugnaden.no er å få flere til å leie ut ledige leiligheter, hus og rom. På nettsiden er det samlet informasjon om hvordan du kan gå fram for å leie ut.

Boligdugnaden.no formidler informasjon slik at dere som boligeiere blir i stand til å gjøre en egenvurdering av det dere vil leie ut, før dere legger ut boligen til leie.

På nettsiden kan dere:

1. Finne ut om deres hus, leilighet eller rom kan leies ut lovlig.
  2. Lese råd og anbefalinger om hva dere bør gjøre og ta stilling til før dere leier ut.
  3. Få tips om hvordan dere kan finne en leieboer, for eksempel gjennom kommunen din.